Jokeren : iedere dinsdag in het Dorpshuis te Angeren van 13.15 -16.30 uur.

Jokeren

Jokeren wordt gespeeld met een groep(je) mensen, met 104 kaarten (2 kaartspellen).

 

Doel van het spel is om zoveel mogelijk kaarten (punten) kwijt te raken, door hiermee sets of rijen te vormen. Een set bestaat uit drie of vier kaarten van dezelfde waarde, maar verschillende kleuren (ruiten - harten - schoppen - klaver). Een rij bestaat uit minimaal drie kaarten van dezelfde kleur en in oplopende volgorde (aas - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - boer - vrouw - heer - aas). Deze sets en rijen liggen open op tafel.

                    

                    
Dit is een set met 3 dezelfde kaarten           Dit is een rij met 3 kaarten van dezelfde kleur

 

Begin van het spel

Elke speler begint met 13 kaarten in zijn hand. De kaarten die overblijven worden gesloten op een stapel gelegd. Om de beurt pakken de spelers de bovenste kaart van deze stapel. Ook mag een speler als hij of zij kan, uitkomen of de weggegooide kaart van de speler die dan aan de beurt was kopen. Deze speler krijgt de kaart dan, plus 1 extra van de stapel.
Degene na de dealer mag de eerste kaart van het stapeltje pakken. Daarna moet de speler een kaart op de weggooistapel leggen. Wanneer een speler zodanige sets en/of rijen in zijn hand heeft, dat hij daarmee minimaal 40 punten kan vormen, mag hij deze sets en/of rijen open op tafel leggen. Dit wordt uitkomen genoemd. In een volgende beurt mag deze speler ook bij sets en rijen die door medespelers gevormd zijn, kaarten aanleggen.

De joker

Een joker mag voor iedere kaart worden neergelegd. De speler die dat doet moet wel aangeven voor welke kaart hij de joker heeft gelegd. Een (andere) speler mag de neergelegde joker omruilen voor de oorspronkelijke kaart. Dat mag echter alleen door een speler die al is uitgekomen.

Einde van het spel

Het spel kan pas eindigen nadat iedere speler één keer aan de beurt is geweest. De speler die in één keer al zijn kaarten (min één) in één of meer sets en/of rijen op tafel kan leggen, is de winnaar. De éne kaart die hij overhoudt, legt hij op het weggooistapeltje.

 

Punten telling

De winnaar krijgt 0 (nul)punten. De overige spelers tellen nu het aantal kaarten in de hand.
De speler met de minste punten, wint het spel. De kaartwaardes zijn als volgt:

  • Elke aas: 11 punten
  • Elke koning: 10 punten
  • Elke vrouw: 10 punten
  • Elke boer: 10 punten
  • Elke joker: 25 punten
  • 2 t/m 10: de waarde op de kaart

Ook bij dit spel geld dat spelregels per regio kunnen verschillen.

Voor uitgebreide spelregels zie:  www.speltips.eu


Klaverjassen : iedere dinsdag in het Dorpshuis te Angeren van 13.15 -16.30 uur.

 

Klaverjassen is 1 van de populairste spelletjes in Nederland. Het wordt gespeeld met 32 kaarten, de zogenaamde piketkaarten. Het team met de meeste punten, is de winnaar van het spel.

Regels van het spel

Alleen de 32 kaarten van 7 en hoger, inclusief de azen, worden gebruikt. De kaarten worden verdeeld, iedere speler ontvangt er 8.
Een complete wedstrijd bestaat uit 16 spelen, een boompje, waarbij alle vier spelers vier keer delen. Bij aanvang van ieder spel wordt een troefkleur bepaald. Tijdens het eerste spel is de troefkleur altijd klaveren.

Het spel wordt gespeeld met 2 teams van 2 spelers. De teamgenoten mogen niet naast elkaar zitten. Teamgenoten zitten dus altijd tegenover elkaar en zijn nooit na elkaar aan de beurt.

Beginnend bij de speler links van de deler wordt er gezegd of er wordt gespeeld of gepast. Als een speler besluit te spelen dan hoeft de volgende speler niets meer te zeggen. Als iemand speelt, gaat hij er vanuit dat hij samen met zijn partner meer dan de helft van het aantal punten in het spel zal behalen. De andere twee spelers zullen proberen dit te verhinderen.

Puntenwaardering

De kaarten hebben een puntenwaarde die meteen ook de relatieve hoogte van de kaart bepaalt. De hoogste kaart in het spel levert dus ook de meeste punten op.
De troefkaarten hebben een hogere waarde dan de andere kaarten.

De troef 9 heet de nel. Vroeger werd ook de term jas voor de troef boer gebruikt.

Het spel

De kaarten worden in slagen gespeeld, te beginnen met de speler links van de deler. Met de klok mee legt iedere speler een kaart op tafel. Wie de slag wint, mag met de eerste kaart van de volgende slag uitkomen.
De speler die de hoogste kaart opgooit, wint de slag. Daarbij geldt dat elke troefkaart hoger is dan een niet-troefkaart.

Troefplicht

Bij klaverjassen moeten de spelers altijd de gevraagde kleur spelen (bekennen). Heeft een speler geen kaarten meer in die kleur, dan moet de speler troeven.

Puntentelling

In totaal zijn er 162 punten in het spel. 62 voor troefkaarten en drie keer 30 voor de niet-troefkaarten. Daarnaast levert het behalen van de laatste slag ook nog eens 10 punten op. Het spelende paar moet meer dan de helft hiervan (minimaal 82 punten) zien te behalen. Als de tegenpartij meer of hetzelfde aantal punten heeft dan de spelende partij, dan zijn de spelers van het spelende team nat en gaan alle punten naar de tegenstanders. Indien alle slagen bij hetzelfde paar belanden, heet dat pit.

 

 

 

Voor uitgebreide spelregels zie:  www.speltips.eu